2 december 2013

I've got to get out of town

2 juli
Nu skiter jag i det här. Jag åker hem. Biljetten kan bokas om, inga problem, jag måste bara hitta en telefon eller internetuppkoppling, så drar jag.
Fiji är fullt av idiotiska, snåla, elaka, dumma puckon. Hur i hela friden ska jag palla fyra veckor här? Lika bra att korta ner resan. Jag får väl sitta hemma i lägenheten i två månader och gömma mig från alla, man kan ju få mat hemkörd har jag hört. Och pengar har jag ju, shit - jag kommer ju spara flera tusen på att åka hem nu.
Visst, det är vackert här. Och just här, på Lawaki, verkar alla trevliga. Och sängen är skön. Och jag har min egen hammock uppspänd mellan palmerna vid stranden. Och det finns varmvatten i duschen. Men det är femte sängen på lika många dagar, och mitt tålamod verkar ha blivit kvar på Tahiti.

Resan hit var gruvligt slitsam. Personalen på Uprising trodde jag ville betala två gånger för min övernattning, men så bra var den inte! Så när vi bråkat klart om det går jag till busshållplatsen, missar precis bussen för att jag inte kunde gå utan var tvungen att stå och tjafsa med receptionisten. Får alltså sitta i 25 minuter till och vänta. Bussresan gick direkt till hamnen i Navua, ett litet centrum med en affärsgata, ett par affärer, bagerier, ett postkontor. Där sitter jag och väntar, inte i 25 minuter utan i 6 timmar! Båtkaptenen är försvunnen, vi som vill ut till Beqa väntar och väntar. När vi väl kommer iväg visar det sig att båten är en liten plasteka, den är så låg att vågorna slår över kanten redan i hamnen. Och vi ska ut över öppet hav... Jag blir totalt genomblöt, solen hinner gå i moln, så sista biten sitter jag och huttrar i båten. Väskan klarar sig någorlunda, även om mina Rolling Stone behöver torka i solen. Jag med.

We gotta get out of this place / The Animals / (Singel)

Inga kommentarer:

Bloggarkiv